“Ne Kadar Su İçmeliyim?” Muamması…

Öncelikle açık olalım. Bu yazıdan beklentiniz bardakla, kaşıkla bir ölçü ise üzgünüz aradığınızı bulamayacaksınız. Bu tip net öneriler verenlerden de uzak durmanızı önemle tavsiye ederiz. Çünkü yeterli ve doğru su tüketimi miktarı kişinin yaşam biçimine, bulunduğu coğrafyaya, kilosuna ve cinsiyetine göre değişiklik gösteren bir parametre.

Doğru miktarlarda su tüketmenin vücuda onlarca faydası olduğu gibi az ya da fazla tüketmenin de ciddi zararları vardır. Örneğin az su tüketimi hücrelerimiz marifeti ile yapılan tüm aktiviteyi nasıl yavaşlatıyor, vücudumuzun toksin atmasına müsaade etmiyorsa, gereğinden fazla su tüketimi de metabolik dengemizi bozabiliyor. 

Peki, doğru miktarı ne belirliyor?

Her gün vücuda alınan suyun 2.5-3 litrelik kısmını; terleme, solunum, idrar ve benzeri aktivitelerle kaybediyoruz. Bu da demek oluyor ki normal koşullarda günde ortalama 2-2.5 litre yani 10-12 bardak su ile tüketilen sıvının yeri doldurabilir, metabolik dengemizi koruyabiliriz. Fakat normal koşulların dışı, yani kişinin fazla kilosu olması, günlük aktiviteleri gibi durumlar su ihtiyacını artırabiliyor.  Basit bir hesaplama yapacak olursak, normal kilonun üzerine çıkılan her 10 kilo için ekstra 1 bardak su tüketilmesi net bir sonuç vermese de yaklaşık olarak ihtiyacı karşılayacak niteliktedir. 

Kilo, cinsiyet gibi faktörleri bir kenara koyduğumuzda ise günlük hareketimiz, terleme miktarımız ve mevsimsel faktörler devreye girer. Düşünün kış aylarında mı yoksa yaz aylarında mı canınız daha fazla su ister? Bütün bu parametrelerin arasında aslında en doğru olan yukarıda bahsettiğim miktarı sabit tutup daha fazlası için vücudunuzu dinlemek. Yoğun spor yaptığınız ve terlediğiniz bir gün için daha fazla suya ihtiyacınız olduğunu düşünüp vücudunuzun sıvı dengesini birkaç bardak daha fazla su ile takviye etmek, cilt kuruluğu yaşadığınızı ya da idrarınızın renginin daha koyu olduğunu düşündüğünüzde yine aynı şekilde önlem almanız gerektiğini bilmeniz gerekir. Vücudunuz size bu konuda mutlaka sinyal gönderir. 

Yok mu bunu hesaplamanın yöntemi diyorsanız;

Sayılar ile aranız iyi ise ideal su tüketiminizi vücut ağırlığınızın 0.033 ile çarpımı ile bulabilirsiniz. 

Örnek vermek gerekirse; 50 kg x 0.033 = 1,6 litredir, tabi bu miktar normal sıcaklıkta ve kısıtlı fiziksel aktivite gösterilen bir gün için geçerlidir.